Oktan ədədi nədir?
Oktan ədədi,
benzinin keyfiyyətinin və ya performansının ölçülməsidir. Oktan ədədi nə qədər
çox olarsa, yanacaq avtomobilin mühərrikində bir o qədər yaxşı yanar. Daha yüksək
performanslı avtomobillər daha yüksək oktan ədədi olan yanacaq tələb edir. Təyin
üsulundan asılı olaraq tədqiqat oktan ədədi (TOƏ) və motor oktan ədədini (MOƏ)
fərqləndirirlər, TOƏ ilə MOƏ arasındakı fərqə yanacaq həssaslığı deyilir.
Yanacağın detonasiyaya davamlılığını real iş şəraitində xarakterizə etmək üçün
faktiki oktan ədədi (mühərriyin stend sınaqlarında) və yol oktan ədədindən
(birbaşa avtomobilin yol sınaqlarında) də istifadə edilir.
Müəyyən bir
benzin qarışığının oktan ədədi benzindəki iki birləşmənin nisbətinə əsaslanır:
izo-oktan, oktan, normal heptan. (Izo¬-oktan və oktan eyni kimyəvi formulu
olan, lakin bir qədər fərqli struktur və xassələrə malik birləşmələrdir, onlar
kimyəvi izomerlərdir). Bu iki birləşmə miqyasın iki ifrat nöqtəsini təsvir
edir, saf izo-oktanın oktan ədədi 100, n-heptanın isə sıfırdır. Beləliklə, 90%
izo-oktan və 10% n-heptan qarışığının oktan ədədi 90 olacaqdır.
Oktan ədədi nə
qədər yüksəkdirsə, benzin mühərrikdə alovlanmadan əvvəl pistondan daha çox
sıxılmaya tab gətirə bilər. Benzinin sıxılmaya tab gətirmə qabiliyyəti ənənəvi
benzinlə işləyən avtomobillər üçün çox vacibdir.
Əvvəlcədən alovlanma və döymə
(detonasiya)
Yüksək və ya
aşağı oktanlı benzinin istifadə edilib-edilməməsi arasındakı əsas fərq, mühərrik
təcrübələrinin "tıqqıltı" səviyyəsi ilə müəyyən edilir. Mühərrikin içərisində
hava-yanacaq qarışığı şamdan alovlanır. Bu baş verərkən, piston da yuxarıya
doğru hərəkət edir, hava-yanacaq qarışığını sıxır və eyni zamanda onun
temperaturunu artırır (çünki təzyiq artdıqca temperatur artır). Aşağı oktanlı
yanacaqlarla hava-yanacaq qarışığı da bu sıxılma səbəbindən alovlana bilər. Bu
alov cəbhəsi şamdan alovlanan alov cəbhəsi ilə toqquşduqda, səsli
"tıqqıltı" eşidilir. Mühərrikin içindəki hava-yanacaq qarışığı bujidən
deyil, sıxılma nəticəsində alovlandıqda, bu, "qabaqcadan alışma" kimi
tanınır. Əgər yanacaq şamdan alovlanmadan əvvəl yanırsa, o, natamam yanır. Bu
natamam alışmadan qalan yanacaq qalıqların yanacaq kamerasının içərisinə
yapışmasına səbəb olur və nəticədə mühərrikin döyülməsi kimi tanınan mühərrikdən
gələn səslərə səbəb olur.
Ümumiyyətlə,
yeni avtomobillərlə birlikdə gələn istifadəçi təlimatında bu zərərli qabaqcadan
alışma və yığılma nəticəsində döyülmənin qarşısını almaq üçün avtomobilin hansı
oktan reytinqindən istifadə etməli olduğuna dair istehsalçılara tövsiyələr var.
Əksər avtomobil istehsalçıları 87 oktanlı benzini tövsiyə edir, lakin aşağı dərəcəli
benzinlə döyülmə problemi olarsa, daha yüksək oktanlı benzindən istifadə etməyi
məsləhət görürlər.
Setan ədədi nədir?
Setan ədədi,
dizel yanacağının keyfiyyətinin və ya performansının ölçülməsidir. Setan ədədi
nə qədər çox olarsa, yanacaq avtomobilin mühərrikində bir o qədər yaxşı yanar.
Setan ədədi oktan ədədinə bənzəyir, çünki o, yanacağa onun yanma keyfiyyətini
qiymətləndirmək üçün təyin edilmiş reytinqdir. Fərq ondadır ki, oktan dərəcəsi
benzini, setan isə dizeli qiymətləndirir. Daha yüksək performanslı benzinlə işləyən
avtomobillər daha yüksək oktan ədədinə malik yanacaq tələb etdiyi kimi, yüksək
performanslı dizel avtomobillər də daha yüksək setan ədədi olan yanacaq tələb
edir.
Müəyyən bir
dizel qarışığının setan ədədi bəzi yanacaqlarda nə qədər setanın - yüksək təzyiq
altında alovlanan şəffaf, rəngsiz bir karbohidrogenin olduğuna əsaslanır. Saf
setan dizel yanacağının mümkün olan ən yüksək saflığını təmsil edir və beləliklə
setan ədədi 100-dür.
Yüksək Setan Ədədinin Faydaları
Yanacağın
daha tez alovlanması ilə nəticələnən yüksək setan ədədi yanma kamerasında daha
az alışmayan yanacağın yığılmasına, həmçinin yanacağın tam yanmasına səbəb
olur. Yanacağın daha yaxşı yanması və tez alışması avtomobillərin daha tez işə
salınmasına, eləcə də səssiz işləyən mühərrikə gətirib çıxarır, çünki yalnız
dumanlı yanacaq alışır və mühərrikdə yığılma minimuma endirilir. Bundan əlavə,
yanacaq səmərəliliyi tam yanma ilə yaxşılaşır və zərərli emissiyalar azalır.
Ümumiyyətlə,
yeni avtomobillərlə birlikdə gələn sahiblər kitabçasında mühərrikin ən yüksək həddə
işləməsini təmin etmək üçün avtomobilin hansı setan ədədindən istifadə etməli
olduğuna dair istehsalçıların tövsiyələri var.
Oktan və setan ədədləri
arasındakı əsas fərq
Setan və
oktan ədədləri arasındakı əsas fərq ondan ibarətdir ki, oktan ədədi yanacağın
sıxılma səbəbindən əvvəlcədən alışmağa nə qədər yaxşı müqavimət göstərə biləcəyini
ifadə edir - yanacağın yalnız şamdan bir qığılcımdan alovlanmasını təmin edir.
Bununla belə, setan ədədi yanacağın alovlanma müddətindəki gecikməni ölçür.
Başqa sözlə, yanacağın kameraya vurulması ilə yanmanın başlaması arasındakı
gecikmənin nə qədər minimuma endirilməsidir. Sıxılma səbəbindən hər hansı
alışmağa müqavimət göstərməyə çalışan benzin mühərriklərindən fərqli olaraq,
dizel mühərrikləri bu sıxılma alışmasına əsaslanır və buna görə də heç bir
qığılcım meydana gəlmir. Daha yüksək setan
ədədi sadəcə yanacağın yanma kamerasına vurulması ilə yanacağın alovlanmasının
minimuma endirilməsi arasındakı vaxt deməkdir. Bu o deməkdir ki, yanacağın
sıxılma səbəbindən asan alovlanma qabiliyyəti var. Bu qısa gecikmə müddəti
yanacağın tam yanmasına səbəb olur.